Koren Wiberg hadde rett hele tiden. Nå kommer 1700-tallets utvendige dekor på Hanseatisk museum frem i lyset.

Koren Wiberg hadde rett hele tiden. Nå kommer 1700-tallets utvendige dekor på Hanseatisk museum frem i lyset.
Kvalitetssikring, registrering, dokumentasjon, pakking og flytting er stikkord for Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU) sitt oppdrag ved KODE kunstmuseer og komponisthjem.
25. og 26. juni var 12 tranmaling-entusiaster samlet på Vega i regi av Helgeland museum og NIKU for å følge opp tranmalingseminaret i 2016.
Det er heldigvis sjelden at uvurderlige kulturminner og kunst blir utsatt for brann og andre ulykker. Men dersom krisen likevel skjer, kan NIKU hjelpe.
I dette blogginnlegget reflekterer konservatorene Hanne Moltubakk Kempton og Christina Spaarschuh over hvordan konservatorer involverer publikum.
Preliminary results of an ongoing research project on painting materials in Norway during WW1 and post-war are presented in this text from a poster.
Fagfolk fra NIKU 3D-dokumenterer runene på Skrivarberget i Stjørdal.
Infrarød stråling gjør det mulig å trenge inn i malinglagene og å vise fenomener som vanligvis ligger skjult. Dette fant konservatorene under middelaldermaleriene på altertavlen fra Norddal.
Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU) skal gjøre et forprosjekt som skal kartlegge endringshitorikk for altertavlen i Norddal kirke. Da kommer en ikke utenom Domenico Erdmann.
Arbeidet med altertavlen i Norddal kirke fortsetter. Her forteller malerikonservator Tone Olstad hvordan hun går frem for å finne endringshistorikken
Nå er behandlingen av maleriet «Et digt om døden» ferdigstilt.
NIKUs malerikonservator Nina Kjølsen Jernæs forteller om prosessen med å rense Christian Skredsvigs 'Et digt om døden' i Frogner kirke.