19. og 20. juni 2018 vedtok Horten, Re og Tønsberg kommuner reguleringsplanene for bygging av nytt dobbeltspor mellom Nykirke og Barkåker. NIKU har utredet konsekvenser for kulturminner i området og vært rådgivere i prosessen.
![Borre](https://www.niku.no/wp-content/uploads/2015/11/Borre-til-intercity.jpg)
Utredning av Vestfoldbanen: IC Nykirke – Barkåker
NIKU deltar i InterCity-prosjektet gjennom Vestfold, det vil si i planleggingen av høyhastighetstog gjennom regionen. Det skal stå klart et nytt dobbeltspor på strekningen Nykirke – Barkåker i 2023.
Oppdraget er ledet av Dr. Ing. A.Aas-Jakobsen AS som skal arbeide med teknisk hovedplan og kommunedelplan med konsekvensutredning i samarbeid med ViaNova Plan og Trafikk AS samt Citiplan AS.
Les mer om prosjektet på Bane NOR sine nettsider
En viktig del av arbeidet med konsekvensutredningen omfattet i hvilken grad forslaget om ny jernbanetrasé ville komme i konflikt med de store gravhaugene og høvdinggården på Borre fra jernalderen (også kalt Borreparken og uoffisielt «Nasjonalparken»), som er søkt inn på UNESCOs verdensarvliste.
Kontaktperson/ disiplinleder: Torgrim Sneve Guttormsen
- Status Under arbeid
- Oppdragsgiver Bane NOR
- Tidsperiode 2015-2023
![Fra Borreparken](https://www.niku.no/wp-content/uploads/2015/11/Borre-nasjonalpark-4-830x830.jpg)
![flyfoto_bane nor](https://www.niku.no/wp-content/uploads/2018/01/flyfoto_bane-nor.jpg)
![Barkaaker_Nykirke_Horten Kommune_Løs gård_Foto NIKU](https://www.niku.no/wp-content/uploads/2018/01/Barkaaker_Nykirke_Horten-Kommune_Løs-gård_Foto-NIKU-830x1243.jpg)