
FoU-prosjekt: Undersøker ulike metoder for digital formidling av hellemalerier
I 2024 fikk NIKU, NTNU Vitenskapsmuseet og Møre og Romsdal fylkeskommune støtte av Riksantikvaren til en Forsknings- og utviklingsprosjekt (FoU) for digital formidling av bergkunstlokaliteter. En tverrfaglig gruppe med eksperter har eksperimentert og utprøvd ulike digitale metoder, med mål om å bedre kunne formidle og ta vare på skjør og utilgjengelig bergkunst. Prosjektet ble finansiert av Riksantikvaren.
På Tingvoll i Møre og Romsdal er det i dag mer enn 25 kjente felt med hellemalerier. Lokaliteten er en av de største i Nord-Europa, og den lokaliteten som viser størst motivvariasjon og variasjon i lokalisering av hellemaleriene. Tilstanden og synligheten til hellemaleriene varierer enormt fra lett synlig til usynlig med det blotte øyet.
Ekspertene i FoU-prosjektet har brukt hellemaleriene på Tingvoll som case til utprøving av ulike digitale metoder.
Digitale metoder innenfor formidling av bergkunst
FoU-prosjektet «Digitale metoder innenfor formidling av bergkunst» er et samarbeid mellom Norsk Institutt for Kulturminneforskning, NTNU Vitskapsmuseet og Møre og Romsdal fylkeskommune. Prosjektets målsetting er å teste ut og undersøke ulike måter å formidle bergkunst digitalt, med hellemaleriene på Tingvoll i Møre og Romsdal som case.
Prosjektet er finansiert av Riksantikvaren.
Prosjektleder: Jan Magne Gjerde (NIKU)
Prosjektdeltakere: Dag-Øyvind Engtrø Solem (NIKU), Lene Vestrum Kirkhus (VIMU, NTNU), Gunhild Stavnes Borøchstein (M&R Fylke)

Kan man gjøre utilgjengelige bergkunstlokaliteter tilgjengelige?
Hellemalerier
I motsetning til helleristninger, som er risset eller hugget inn i berget, er hellemalinger malt på bergflaten med feks oker. De opptrer vanligsvis ved kysten, men finnes også i innlandet. Hellemalingene er vanskelig å datere, men man regner med at de fleste er laget mellom 3000 og 7000 år siden.
Flere av hellemaleriene ved Tingvoll befinner seg på svært utilgjengelige bergflater, og er i dag nesten usynlig for det blotte øyet.
Om du i det hele tatt klarer å ta deg frem til den bratte bergveggen de er malt på, er det ikke sikkert du klarer å få øye på figurene. Kanskje bruker du fingrene til å kjenne etter, og en del av den skjøre bergflaten løsner og forsvinner ned i skråningen under deg.
Resultatet av et slik besøk kan være at den som kommer etter deg vil ha enda mindre å se på, og deler av et kulturminne som har klamret seg fast på berget i flere tusen år nå ligger i biter i mosen.



Og det hele er ikke over før du har kommet deg trygt ned igjen.
Både for publikums egen sikkerhet, men ikke minst for hellemalingene selv, er det viktig å utvikle gode digitale metoder som tilgjengeliggjør og sikrer bergkunsten. Det er det dette som har vært fokus for FoU-prosjektet.

Utfordringer og løsninger for formidling og bevaring av bergkunst
Den tradisjonelle måten å formidle bergkunst på, er å tilrettelegge området rundt bergflaten ristningene eller maleriene er laget på for publikum, eller en såkalt permanent tilrettelegging. Både tradisjonell tilrettelegging av stier og skilt, men også informasjon og presentasjoner på internett, krever vedlikehold og oppdatering. På denne måten er egentlig den permanente løsningen også kun midlertidig

– Vedlikehold krever store ressurser, og med unntak av noen få store museer som er dedikerte til bergkunst, blir disse oppgavene nedprioritert i forvaltningen, sier Jan Magne Gjerde fra NIKU. Han forsker på bergkunst, og leder FoU-prosjektet.
– Dette prosjektet er et forsøk på å finne de gode alternativene, både for opplevelse, men også for sikring og bevaring av bergkunsten.
God formidling bidrar til sikring av bergkunsten
Ved å bruke digitale metoder har arkeologer fra NIKU, NTNU VItskapsmuseet og Møre og Romsdal Fylkeskommune skapt detaljerte og nøyaktige digitale kopier av hellemaleriene og av landskapet de befinner seg i.

Dette sikrer at informasjonen bevares selv om de fysiske maleriene skulle bli skadet eller bli forringet over tid.
Prosjektgruppen har eksperimentert med en rekke digitale dokumentasjonsmetoder, inkludert fotogrammetri, 3D-modellering, Dstretch fargeforsterking, 360-opptak og ArcGIS StoryMaps. Disse metodene har gjort det mulig å dokumentere og visualisere bergkunsten på en måte som tidligere ikke var mulig.
– Bruk av Dstretch fargeforsterking gjør det mulig å identifisere og dokumentere detaljer som ikke er synlige med det blotte øyet. Dette bidrar til en mer omfattende forståelse og bevaring av malerienes opprinnelige tilstand, sier Gjerde.
– Et av de mest spennende resultatene av dette prosjektet er utviklingen av interaktive digitale turer og presentasjoner. Disse gjør det mulig for publikum å oppleve bergkunsten uten at de fysiske lokalitetene blir utsatt for slitasje og skade fra besøkende, fortsetter prosjektlederen.
– Med disse metodene kan man få en følelse av å være «i landskapet», og å se bergkunsten i de omgivelsene de opprinnelig ble laget i.
Den digitale dokumentasjonen er samlet og presentert som eksempler på hvordan dette kan gjøres i ArcGis Storymaps.
Planen de neste årene er å fortsette den grundige dokumentasjonen av hellemaleriene ved Tingvoll der problemstillinger innen bevaring og formidling er sentralt.