Industriell kulturarv Taubanesystemet som fraktet kull fra gruvene til utskipningsterminalen på Hotellneset, like utenfor Longyearbyen. Denne infrastrukturen var en viktig del av det logistiske nettverket som støttet Svalbards kullindustri, og illustrerer hvordan industrielle transportløsninger ble integrert i det arktiske landskapet. Foto: Anne-Cathrine Flyen, NIKU.

Svalbardtraktaten 100 år: Industriarv i et arktisk landskap

14. august 2025 er det 100 år siden Svalbardtraktaten trådte i kraft og ga Norge suverenitet over øygruppen. Traktaten har siden regulert hvordan Svalbard skal forvaltes, med vekt på både natur og kulturarv. Den industrielle kulturarven på Svalbard forteller en viktig historie om menneskelig aktivitet i Arktis – og står i dag overfor store bevaringsutfordringer.

Synes du denne saken er like spennende som oss? Del denne saken

En engelsk versjon av denne teksten stod først på trykk i Bulletin No. 109 av The International Committee for the Conservation of the Industrial Heritage Bulletin.

Den 14. august 2025 markerer 100 år siden Svalbardtraktaten trådte i kraft. Traktaten ble undertegnet 9. februar 1920 og har siden blitt ratifisert av 45 land. Den sikrer Norges «fulle og uinnskrenkede» suverenitet over Svalbard, samtidig som den stiller klare krav til hvordan området skal forvaltes.

Historisk utnyttelse og industriell kulturarv

Den polare øygruppen Svalbard har vært gjenstand for ressursutnyttelse i flere hundre år. På 1600- og 1700-tallet drev nederlandske og engelske hvalfangere intensiv fangst i området. Rundt midten av 1700-tallet begynte russiske fangstmenn å overvintre på øyene, hovedsakelig for å jakte på pelsdyr – en praksis som norske fangstmenn tok opp fra midten av 1800-tallet og som fortsatt foregår i begrenset omfang.

På begynnelsen av 1900-tallet startet flere nasjoner, blant dem England, Skottland, USA, Sverige, Russland og Norge, med utforskning og utvinning av mineraler. Sporene etter disse aktivitetene finnes fortsatt spredt over hele øygruppen og utgjør viktige elementer i Svalbards kulturelle landskap.

Kullgruvedrift fortsatte i Longyearbyen helt frem til nylig, og restene etter denne industrien preger fortsatt byen. Selv om all kullgruvedrift nå er avsluttet – med unntak av den russiskdrevne gruven i Barentsburg – er de fysiske sporene etter denne epoken fortsatt tydelige i det arktiske miljøet.

Taubanesentralen på Hiorthamn med Longyearbyen i bakgrunnen_ingress
Taubanesentralenpå Hiorthamn med Longyearbyen i bakgrunnen. Et av sporene etter den industrielle virksomheten på Svalbard. Foto: Anne-Cathrine Flyen, NIKU.

Norske myndigheter har, gjennom Svalbardtraktaten, forpliktet seg til å bevare disse kulturminnene. Alle kulturminner fra før 1. januar 1946 er automatisk fredet gjennom Svalbardmiljøloven.

Bevaringsutfordringer i et krevende klima

Bevaring av Svalbards industrielle kulturarv byr på store tekniske og økonomiske utfordringer. Disse kulturmiljøene genererer ikke direkte inntekter, men krever omfattende ressurser for vedlikehold. Strukturene er store og komplekse, og utsettes for kraftige naturkrefter som bidrar til rask forringelse. Vedlikehold som tidligere var en del av den daglige driften, har etter gruvestengningene blitt en kostbar og krevende oppgave.

Omfang og kompleksitetDe gjenværende delene av den omfattende overflateinfrastrukturen knyttet til Gruve 6, som ligger i Adventdalen, rett øst for Longyearbyen. Disse strukturene utgjør en viktig del av Svalbards kullgruvehistorie fra tidlig 1900-tall, og illustrerer både omfanget og kompleksiteten i den industrielle virksomheten i Arktis. Foto: Anne-Cathrine Flyen, NIKU.
Rask nedbrytningMåling av jordtemperatur og fuktughet ved ett av bena til en taubanebukk. Foto: Anne-Cathrine Flyen, NIKU.

Samtidig går kunnskap om infrastrukturen og vedlikeholdet gradvis tapt, og forfallet skjer stadig raskere. Mange kulturminner står i fare for å forsvinne, og det er et akutt behov for bærekraftige og innovative løsninger for bevaring.

Industriarv som turistattraksjon

Turisme er i dag en av Svalbards viktigste næringer. Kulturminner knyttet til industri, fangst og vitenskapelige ekspedisjoner spiller en sentral rolle i å tiltrekke besøkende. I Longyearbyen har myndighetene valgt å støtte bevaringen av industriarven gjennom Svalbardmiljøfondet, som finansieres av en besøksavgift innkrevd fra alle som ankommer øygruppen.

Industriarv som turistattraksjonTurister utforsker det historiske marmorbruddet og restene av den tilhørende gruvebosetningen ved London, som ligger nær Ny-Ålesund på vestkysten av Spitsbergen. Dette stedet representerer ett av flere industrielle satsinger fra tidlig 1900-tall på Svalbard, og illustrerer skjæringspunktet mellom kulturarvturisme og arktisk industrihistorie. Foto: Anne-Cathrine Flyen, NIKU.
Gruve 6Deler av daganlegget til Gruve 6 med kullsiloen der kullet ble oppbevart før det ble sendt via taubanen til utskipning. Taubannen i forkant. Foto: Anne-Cathrine Flyen, NIKU.

Like utenfor Longyearbyen står Gruve 6 fortsatt med sine imponerende installasjoner, og taubanesystemet som en gang forbandt flere gruver i området, står igjen som et tydelig vitnesbyrd om den industrielle epoken.

Svea: Fra industri til digitalt minne

I Svea, sør for Longyearbyen, valgte myndighetene en annen tilnærming. Etter at gruvedriften ble avsluttet i 2016, ble hele området ryddet og tilbakeført til naturen, i tråd med Svalbardmiljøloven. Gruvevirksomheten i Svea har vært viktig for å hevde norsk suverenitet på Svalbard, og har stor symbolsk og kulturell betydning både lokalt og nasjonalt.

For å bevare minnene fra Svea foreslo NIKU et digitalt dokumentasjonsprosjekt. Før området ble restaurert, ble det utviklet en omfattende digital modell av gruvesamfunnet. Denne modellen gir en virtuell opplevelse av stedet etter fjerningen, og vil bli tilgjengelig via en dedikert nettside og delvis integrert i Gruve 3-museet i Longyearbyen.

Veien videre

Eksempelet fra Svea viser hvordan ulike strategier kan brukes for å bevare Svalbards industrielle kulturarv. Likevel gjenstår store utfordringer. Mange kulturminner forfaller raskt, og innsatsen for å bevare dem er begrenset. Det er derfor et presserende behov for nye og bærekraftige løsninger, slik at denne viktige delen av Svalbards historie ikke går tapt.