M/S Granvin M/S Granvin ble bygd på Mjellem & Karlsen verft i Bergen i 1931, og er et av Norges freda fartøy. Foto: Riksantikvaren/Ragnhild Hoel

Fargevalg på fartøy

Overflatebehandling og fargevalg på verneverdige fartøy et område med mye uutforsket farvann. Dette skriver Nina Kjølsen Jernæs og Barbro Wedvik om på kulturminnebloggen.

Synes du denne saken er like spennende som oss? Del denne saken Facebook Twitter

Fartøy er flytende kulturminner som forteller mye om norsk historie og identitet.

Det er omtrent 250 eldre fartøy i Norge som har en vernestatus gjennom frivillige avtaler med Riksantikvaren. 14 er fredet mens to er midlertidig fredet. De fredede fartøyene er valgt ut for å vise fartøyenes utvikling gjennom tidene og bidra til å fortelle norsk skipshistorie.

Et fartøy er i konstant kontakt med vann, vind og sol, og har behov for overflatebehandling for å hindre nedbrytning av materialene. Til dette brukes ulike materialer til grunning, bunnstoff, detaljer på eksteriør og interiør.

Hvordan jobber man som konservator med å finne tilbake til tidligere materialer, overflatebehandlinger og farger?

Dette skriver Barbro Wedvik og Nina Kjølsen Jernæs om på Kulturminnebloggen hos forskning.no

Detalj på Skibladner etter restaurering
Skibladner restaurert Detalj på Skibladner etter restaurering
Maleri Solstreif Larvik museum
S.S. SolstreifMaleri av S.S. Solstreif (1892). Eier: Larvik museum